Wałbrzych: Przebudowa skrzyżowania uli¬cy Kasztelańskiej i ulicy Jana Pawła II w Wałbrzychu
Numer ogłoszenia: 147947 - 2015; data zamieszczenia: 09.10.2015
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Wałbrzych - Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, ul. Matejki 1, 58-300 Wałbrzych, woj. dolnośląskie, tel. 74 6414400, 6414408, faks 74 6414404 , strona internetowa www.zdkium.walbrzych.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: jednostka budżetowa Gminy Wałbrzych.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa skrzyżowania uli¬cy Kasztelańskiej i ulicy Jana Pawła II w Wałbrzychu.
II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest realizacja zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa skrzyżowania ulicy Kasztelańskiej i ulicy Jana Pawła II w Wałbrzychu, w następującym zakresie: - przebudowa geometrii skrzyżowania dostosowująca drogę do nowych obciążeń ruchem, - przebudowa ciągów pieszych z lokalizacją miejsc postojowych, - przebudowa kanalizacji deszczowej wraz z wpustami ulicznymi do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej, - budowa nowego oświetlenia ulicznego z ułożeniem kabla zasilającego i szafki rozdzielczej, - montaż elementów małej architektury oraz dokonanie nasadzeń drzew i krzewów wraz z ułożeniem trawników. 2. Podstawowy zakres rzeczowy Roboty drogowe - jezdnia w nawierzchni bitumicznej - 1069,00 m2, - jezdnia w nawierzchni z kostki - 1185,00 m2, - chodniki w nawierzchni z kostki - 717,00 m2, - obrzeża betonowe - 410,00 m2, - krawężniki betonowe - 498,00 m, - znaki pionowe - 8 szt., - słupki znaków drogowych - 8 szt., - oznakowanie poziome - 27,00 m2, - regulacja pionowa włazów kanałowych - 8 szt., - regulacja pionowa zaworów wodociągowych i gazowych - 10 szt., - regulacja pionowa studzienek telefonicznych - 5 szt. Kanalizacja deszczowa - studzienki ściekowe betonowe fi500 - 7 szt., - studnie rewizyjne betonowe fi1200 - 4 szt., - budowa kanału PCV fi160 - 41,50 mb, - budowa kanału betonowego fi800 - 140,20 mb, - kształtki PCV fi160 - 14 szt. Instalacja elektryczna i oświetlenie uliczne - kabel YAKY 4x25mm2 - 40,00 mb, - mufa przelotowa z rur termokurczliwych - 5 szt., - rura osłonowa PCV fi140 - 20,00 mb, - bednarka Fe/Zn 20x3 - 25,00 mb, - słup stalowy z wysięgnikiem i oprawą oświetleniową - 3 kpl. Mała architektura i zieleń - kosz na śmieci - 1 szt., - ławka - 1 szt., - humusowanie i obsianie terenu - 730,00 m2, - krzewy żywopłotowe - 60 szt., - drzewa i krzewy liściaste - 65 szt. 3. Zakres zamówienia obejmuje w szczególności: 1) przebudowę układu drogowego wraz z docelową organizacją ruchu (rozebranie istniejącej konstrukcji jezdni oraz chodników). Wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych w miejscach rozebrania starych jezdni i chodników. Poszerzenie chodników w celu umożliwienia parkowania na chodnikach, ustawienie elementów małej architektury, wykonanie nowych trawników wraz z nasadzeniami krzewów i drzew, 2) przebudowę kanalizacji deszczowej w pełnym zakresie - całkowita wymiana rur kolektora deszczowego, wymiana wpustów ulicznych oraz studni rewizyjnych, 3) przebudowę linii kablowej oświetlenia ulicznego z zabudową słupów, montażem wysięgników i opraw oświetleniowych, 4) wykonanie i przedłożenie Zamawiającemu projektu organizacji ruchu zastępczego na czas prowadzenia robót wraz z niezbędnymi zatwierdzeniami w terminie 21 dni od dnia podpisania umowy (koszty związane z przygotowaniem i uzgodnieniem projektu ponosi Wykonawca), 5) organizację i likwidację zaplecza budowy wraz z zasilaniem w media wg własnych potrzeb, 6) zapewnienie poziomej osnowy geodezyjnej, 7) opracowanie i zatwierdzenie u Zamawiającego harmonogramu finansowo - rzeczowego robót, planu BiOZ, PZJ. 4. Roboty będące przedmiotem zamówienia należy realizować w oparciu o: 1) pozwolenie na wykonanie robót budowlanych Decyzja Nr 1119/2013 z dnia 20.12.2013 r. Prezydenta Miasta Wałbrzycha, 2) zgłoszenie o przystąpieniu do prac budowlanych nr 6743.1415.2013 z dnia 23.12.2013 r. 3) dokumentację projektową opracowaną przez Pracownię Projektową PROMOCJA Tomasz Gmerek, ul. Basztowa 56/10, 58-316 Wałbrzych, zawierającą: a) Szczegółowe Specyfikacje Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych, b) Projekt Budowlany - Przebudowa skrzyżowania ulicy Kasztelańskiej i Jana Pawła II w Wałbrzychu, c) Projekt Wykonawczy - branża drogowa, d) Projekt Budowlany - Remont kanalizacji deszczowej i nawierzchni ulic Kasztelańskiej i Jana Pawła II w Wałbrzychu, e) Projekt Wykonawczy - branża sanitarna, f) Projekt Wykonawczy - branża elektryczna..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.00.00.00-7, 45.20.00.00-9, 45.23.00.00-8, 45.23.30.00-9.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia: Negocjacje bez ogłoszenia
1. Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu
W związku z faktem, iż Zamawiający na podstawie § 17 ust. 1 pkt 8 umowy nr 742/2015 z dnia 21.07.2015 r. odstąpił od w/w umowy z Wykonawcą: Barbara Jeziorska, Michał Jeziorski prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą ASDROG SPÓŁKA CYWILNA Zakład Drogowo-Budowlany, wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego, wstrzymane zostały wszystkie roboty budowlane na obiektach inżynierskich oraz drodze. Zamawiający z chwilą odstąpienia od umowy dokonał przy udziale Wykonawcy inwentaryzacji robót wykonanych. Wiele kategorii robót zostało pozostawionych przez Wykonawcę w stanie, w którym ich niezabezpieczenie powodować będzie ich degradację oraz wystąpienie szkody w mieniu Gminy Wałbrzych. Niezabezpieczenie w sposób należyty niektórych elementów m.in. studni oraz głębokich wykopów skutkuje realnym zagrożeniem dla życia i zdrowia ludzi. Wykonawca nie był w stanie kontynuować robót, jak również wykonać prac związanych z należytym zabezpieczeniem robót już wykonanych. Dla uniknięcia nieodwracalnych uszkodzeń wykonanych wcześniej robót, jak również ze względu na zbliżającą się zimę, istnieje niebezpieczeństwo niezakończenia robót w pożądanym przez Zamawiającego terminie do dnia 30 listopada 2015 r. Zachodzą zatem obiektywne, niezawinione przez Zamawiającego przesłanki dla pilnego udzielenia zamówienia, uzasadnione względami technologicznymi, ekonomicznymi i społecznymi, w tym w szczególności z powodu przedłużającej się uciążliwości dla mieszkańców i przedsiębiorców spowodowanej wyłączeniem drogi z ruchu. Fakt nienależytego wykonania umowy przez dotychczasowego Wykonawcę, polegającego na tak znacznym opóźnieniu w realizacji robót, że nie było prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, tj. do dnia 30 września 2015 r., doprowadził do zastosowania przez Zamawiającego nadzwyczajnej procedury niweczącej dotychczasowy węzeł obligacyjny. Odpowiedzialność obciąża zatem wyłącznie Wykonawcę, a sam skutek tych nadzwyczajnych okoliczności obliguje Zamawiającego do podjęcia racjonalnych czynności, aby przyjąć w tych wyjątkowych okolicznościach rozwiązania chroniące mienie Zamawiającego bez zbędnej zwłoki. Zważyć należy, iż uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, technologiczne, zbliżający się okres zimowy, a przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i mienia, zagrożenie degradacji elementów dotychczas wykonanych, determinują konieczność i uzasadnienie dla skrócenia procedur, pozwalających na niezwłoczne udzielenie zamówienia w granicach dopuszczonych przepisami prawa. Zamawiający przy zastosowaniu niezbędnych procedur jest uprawniony do skorzystania z wyboru z jednego z trybów niekonkurencyjnych udzielenia zamówienia publicznego, który jest konieczny dla ograniczenia lub zapobieżenia skutkom nieprzewidzianych okoliczności po spełnieniu ustawowych przesłanek, określonych w art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi, że zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli : 1) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia, 2) niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, 3) której wcześniej nie można było przewidzieć, 4) nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Ad 1. W przedmiotowym przypadku miała miejsce rzeczowo wyjątkowa sytuacja, polegająca na tym, że w dniu 21.09.2015 r. pismem znak ZDKiUM.DR.411.19/19/2015 Zamawiający zgodnie z prawem odstąpił od kontraktu z dotychczasowym Wykonawcą. Ad 2. Przyczyny odstąpienia od umowy nie leżały po stronie Zamawiającego. Wynikały one bowiem z faktu niewywiązywania się Wykonawcy z zobowiązań umownych, co spowodowało konieczność niezwłocznego podjęcia działania na podstawie art. 635 w zw. z art. 656 Kodeksu cywilnego. Ad 3. Zamawiający w kontekście okoliczności, o których mowa w pkt 2 i dotychczasowego doświadczenia nie mógł przewidzieć, że Wykonawca nie wywiąże się z zawartej umowy. Ad 4. W realizacji umowy zaangażowane są znaczne środki finansowe budżetu Gminy Wałbrzych. Stopień realizacji inwestycji określa się na 5%. Realizacja przedmiotu zamówienia uzależniona jest od warunków atmosferycznych i związanych z tym faktem pór roku. Wobec rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym szereg elementów robót Wykonawca pozostawił bez koniecznego w tym wypadku zabezpieczenia przed zmiennym warunkami atmosferycznymi, np.: - niezabezpieczone wykopy, - tymczasowe oznakowanie dróg pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego w obrębie placu budowy, które miał utrzymywać Wykonawca wymaga dozoru do chwili ewentualnego przejęcia przez nowego Wykonawcę lub pilnego zastąpienia w razie usunięcia przez dotychczasowego Wykonawcę, który posiada do niego prawa. Istnieje zatem groźba wystąpienia znacznych strat finansowych oraz zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ponadto, na skutek wyżej określonych okoliczności, tj. pilnej potrzeby udzielenia zamówienia niewynikającej z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Przy zastosowaniu wyżej wymienionych procedur, niemożliwe byłoby bowiem przy takim rozmiarze robót do wykonania, zakończenie przedmiotu umowy do dnia 30 listopada 2015 r., a więc przed nadejściem zimy, co spowodowałoby konieczność przerwania lub wręcz rozpoczęcia robót dopiero w przyszłym roku kalendarzowym. Wybór w przedmiotowej sprawie dla udzielenia zamówienia trybu negocjacji bez ogłoszenia znajduje potwierdzenie w szczególności w uchwale Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 maja 2013 r. w sprawie o sygn. akt KIO/KD 43/13. Zgodnie z poglądem KIO, wyrażonym w tej uchwale, dla udzielania zamówień w trybie pilnym ustawodawca przewidział tryby negocjacyjne bez konieczności zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu. W związku z powyższym, Zamawiający - mając na uwadze ważny interes publiczny - zobowiązany i uprawniony jest do pilnego udzielenia zamówienia publicznego w celu zakończenia zadania pn. Przebudowa skrzyżowania ulicy Kasztelańskiej i ulicy Jana Pawła II w Wałbrzychu.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
EUROVIA POLSKA S.A., Bielany Wrocławskie, ul. Szwedzka 5,, 55-040 Kobierzyce, kraj/woj. dolnośląskie.